Začnu tou největší možnou nepříjemností. Havárií. Rakve jsou ve většině případů vyráběný z plastových materiálů. Ten je docela křehký. Může se různě namáhat, vydrží i určité kroucení, ale při nárazu praskne. Většinou dojde jen k prasklinám, které život této rakve prakticky ukončí. Pokud jsou však v rakvi těžké a neuchycené předměty jako například lyže, deformace rakve bude ještě značnější. Při čelním nárazu, a může se to stát i při intenzivním, prudkém
brzdění, si lyže zachovají svou kinetickou energii a snaží se pokračovat v dopředném směru stejnou rychlostí. Pokud jsou uloženy v zadní části rakve, jsou prakticky vystřeleny do její přídě. Tu většinou proraz a pokračují dále, dokud nenarazí na pevnou překážku. Co mohou takto převážené lyže napáchat za škody je jasné každému, kdo si tuto situaci dokáže představit. Ale zanechme černých scénářů.
Rakve se vyrábí v mnoha provedeních. Některé jsou vysoké a štíhlé, jiné široké a jejich šířka jde v mnoha případech i přes celou šíři střechy.
V každém případě, přes sympatický vzhled, jde o něco, s čím konstruktéři automobilů nepočítali. Výrazně zvětšují příčný průřez automobilu, čímž samozřejmě zvyšují koeficient odporu vzduchu. Přes snahu výrobců, o vytvoření aerodynamického tvaru, až po montáži na střeše vozu dojde na lámání chleba. Každý vůz má jiné obtékání vzduchu. Jiné má maličké auto jako třeba Fabie, jiné velké SUV. Takže až součet vzájemného působení odporu vzduchu je rozhodující pro to, jak se zvýší spotřeba PHM rakev vezoucího automobilu. S jistotou můžete ale počítat, že míň než 1,5l/100km to nebude. Spíše více.
Než se rozhodnete si rakev pořídit, prostudujte si velký technický průkaz vozidla. Naleznete tam informaci o maximálním povoleném zatížení střechy. U nejběžnějších aut je to kolem 50kg, u větších 80 – 100kg. I přesto, že jsou tyto údaje relativně vysoké, nesnažte se do rakve narvat těžký náklad. Ten vždy patří do zavazadlového prostoru vozu.
S rakví a její rostoucí hmotností se zvyšuje těžiště vozu. Vůz je hůře ovladatelný a může překvapit v mezních situacích.